Με λίγα λόγια
Εξάσκηση
Περισσότερα...
Το ψηφιακό βιβλίο
Γλώσσα ΣΤ'
ΕΝΟΤΗΤΑ 15
Μια σχολική παράσταση στο δάσος

Συνώνυμα/Αντώνυμα (επανάληψη)

Συνώνυμες λέγονται οι λέξεις που έχουν παραπλήσια σημασία.
π.χ. καρέκλα - κάθισμα, παρόμοιος ― παρεμφερής, κά.
Αντώνυμα λέγονται οι λέξεις που έχουν αντίθετη σημασία.
π.χ. γεμάτος- άδειος, εύκολος - δύσκολος κ.ά.


Κυριολεξία ― Μεταφορά ― Παρομοίωση (επανάληψη)

Στην κυριολεξία χρησιμοποιούμε τις λέξεις με την κύρια, την αρχική τους σημασία.
π.χ. χρυσή αλυσίδα, πικρή γεύση, έφαγα το φαγητό μου

Στη μεταφορά χρησιμοποιούμε τις λέξεις με μια άλλη, διαφορετική από την αρχική τους σημασία, η οποία όμως συνδέεται με αυτή.
π.χ. χρυσή καρδιά, πικρή σκλαβιά, έφαγα τον κόσμο να σε βρω.

Στην παρομοίωση, για να τονίσουμε μια ιδιότητα ενός προσώπου ή ενός πράγματος, το συσχετίζουμε (συγκρίνουμε) με κάτι άλλο πολύ γνωστό, που έχει σε μεγαλύτερο βαθμό την ίδια ιδιότητα. Οι λέξεις που χρησιμοποιούμε γι' αυτή τη σύγκριση είναι το «σαν», το «όπως», το «καθώς» κ.ά.
π.χ. Κολυμπά σαν δελφίνι. - Είναι δυνατός όπως το λιοντάρι.


ΧΡΟΝΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ

Οι χρονικοί προσδιορισμοί χρησιμοποιούνται για να δηλώσουν το χρόνο και απαντούν στην ερώτηση πότε. Οι χρονικοί προσδιορισμοί μπορεί να είναι:

Χρονικά επιρρήματα ή επιρρηματικές προτάσεις.
π.χ. Μένει εδώ. Πού και πού περνάει να μας δει.

Φράσεις με προθέσεις:
π.χ. Καθίσαμε ως αργά τη νύχτα.

Λέξεις σε γενική ή αιτιατική.
π.χ.
Θα ξανάρθει του χρόνου. θα ξαναβρεθούμε το καλοκαίρι.
Τα σχολεία κλείνουν τον Ιούνιο και ανοίγουν το Σεπτέμβριο.
Του χρόνου θα πάω διακοπές στη Ρόδο.
Το καλοκαίρι θα επισκεφθώ τη θεία μου.

Χρονικές προτάσεις.
π.χ. Είχα τελειώσει όταν έφτασε.


Πώς φτιάχνουμε ενημερωτικά κείμενα

Τα ενημερωτικά κείμενα που αφορούν μια εκδήλωση ή παράσταση πρέπει να αναφέρουν:
- Ποιος είναι ο τίτλος ή το θέμα της
- Ποιος τη διοργανώνει
- Πού και πότε γίνεται
- Ποιοι είναι οι συντελεστές της (σκηνοθέτης, πρωταγωνιστές, υπεύθυνοι για τη μουσική, τα σκηνικά, τα κοστούμια κ.λπ.)
- Πόσο κοστίζει η παρακολούθηση της ή αν η είσοδος είναι δωρεάν